Ny InsuBiz BI-rapport sammenholder statistiske nøgletal for arbejdsulykker med årsager til arbejdsulykker og giver dermed ny indsigt og mulighed for effektiv forebyggelse af arbejdsulykker.
Hvert år kommer næsten 50.000 danskere ud for en arbejdsulykke. Det kan have store personlige omkostninger, samtidig med at omkostningerne for arbejdsgiveren og for samfundet er betydelige. Arbejdsgiveren har pligt til at indberette arbejdsulykker, og det giver et godt indblik i, hvilke arbejdsulykker der finder sted og hvad konsekvensen af dem er i form af sygedage og lignende. Statistikken siger imidlertid ikke noget om, hvorfor arbejdsulykkerne finder sted og dermed heller ikke, hvordan lignende ulykker kan forebygges.
Alle registreringer om arbejdsulykker samlet i InsuBiz
InsuBiz-platformen har integration til EASY, hvorved Arbejdstilsynet bliver notificeret om de arbejdsulykker, der har over 1 dags fravær. I tilknytning til EASY-anmeldelsen er der også adgang til et forebyggelsesskema, hvor man ved afkrydsning kan angive årsag(er) til arbejdsulykken samt beskrive forebyggende tiltag. Det enkelte skema er vigtigt, fordi det opfordrer både til refleksion og handling samt gør det muligt at følge den enkelte arbejdsulykke helt til dørs. Samtidig er skemaet også god dokumentation over for Arbejdstilsynet, hvis de skulle henvende sig om den givne sag.
Registreringer bruges til ny rapport
Som noget nyt har InsuBiz udviklet en rapport i InsuBiz BI, hvor data om selve hændelsen samt årsagen hertil bliver samlet. Rapporten kan bruges på flere måder:
- Pejlemærker og følge op på målsætninger. Man kan følge udviklingen i de statistiske nøgletal som f.eks. antal arbejdsulykker og sygefravær pga. arbejdsulykker, både over tid og for de forskellige organisatoriske enheder, samt benchmarke egne tal i forhold til f.eks. nationale tal. Disse overordnede tal er vigtige pejlemærker for ledelsen og kan have betydning for, om der skal afsættes ekstra ressourcer til at forebygge arbejdsulykker.
- Følge op på brug af forebyggelsesskemaet. Man kan se, hvilke registrerede arbejdsulykker og organisatoriske enheder der ikke er udfyldt et forebyggelsesskema for. Det giver mulighed for at lave en målrettet opfølgning på de enheder, der halter bagefter.
- Synliggøre overordnede tendenser og dermed forebygge. Endelig giver rapporten mulighed for at sammenholde årsager til arbejdsulykken med de øvrige statistiske nøgletal. Data kan krydstabuleres efter eget ønske: Er der f.eks. sammenfaldende årsager til arbejdsulykker på et bestemt plejehjem? Her ville man nok typisk forvente en høj forekomst af ”håndtering af mennesker, f.eks. forflytning mv.” som årsag, men det kunne også hænge sammen arbejdsstedets indretning, eksempelvis ”rengøring, f.eks. våde gulve”. Det er med andre ord her, man kan dykke ned i, om der er typer af arbejdsulykker, som gentager sig ”for ofte”, og hvor der skal sættes ind med forebyggelse.
Sådan kommer du videre
Rapporten om forebyggelse af arbejdsulykker er en del af InsuBiz BI, der som selvstændig facilitet kan tilkøbes InsuBiz-løsningen.
Kontakt os gerne for en snak og evt. en demonstration af, hvordan jeres organisation kan bruge rapporten.
Comments are closed.