Go to top
MØD FOLKENE BAG LØSNINGEN
DEN NYESTE VIDEN OM BUSINESS INTELLIGENCE

 

Peter: Nyeste viden om Business Intelligence

InsuBiz forvandler store mængder rådata til overskuelig grafik, bl.a. ved at inddrage den nyeste viden om Business Intelligence

Med InsuBiz BI har kunderne nu helt nye muligheder for at analysere deres forsikrings- og skadesdata og derved være bedre i stand til at foretage forebyggende tiltag og beslutninger. Det er helt i tråd med visionen bag InsuBiz, nemlig at give brugerne indblik i og overblik over egne data på en nem måde: farvel til decentrale skuffesystemer og endeløse Excel udtræk.

Hos InsuBiz er præsentation og visualisering af data højt prioriteret, og når man samtidig har mulighed for at give studerende fra det lokale universitet mulighed for at afprøve teori med praksis, går det op i en højere enhed. Senest ved ansættelsen af Peter, som er ved at afslutte sin uddannelse som cand.merc. i Business Intelligence på Aarhus Universitet.

”Studiet har som formål at uddanne kandidater, der ved hvordan man skaber konkret værdi af de store mængder data, som alle virksomheder – små som store – i dag genererer. Det kræver, at man har forståelse for både datahåndtering og forretning – og hvordan man forbinder de to ting, ” fortæller Peter.

Vi har bedt Peter tage os en tur med i maskinrummet for at blive klogere på dataenes vej fra databasen til den lækre og intuitive grafik.

Det starter med forståelse af brugernes behov
InsuBiz-platformen er skabt for at hjælpe forsikringsprofessionelle med at løse deres forsikrings- og skades opgaver bedst muligt. På samme måde starter arbejdet med at lave en BI-løsning med at forstå hvilke rapporter, brugerne egentlig har brug for. Via studiet har Peter et godt overblik over de mange forskellige måder, som virksomheder anvender BI-løsninger på og via sit arbejde i InsuBiz har han nu også en god forståelse af, hvad der skaber værdi for brugerne:

”De af vores brugere, der administrerer forsikringer i en kommune, har typisk brug for rapporter om forskellige typer af skader samt arbejdsulykker og krænkelser, mens forsikringsmæglere har brug for rapporter om kundernes porteføljer, egen økonomi og sammenligning af forsikringer,” fortæller han.

Onesize fits all contra skræddersyet
Også når en standardrapport er udgivet og i brug, fortsætter arbejdet med at forbedre den. Her spiller brugernes feedback og forslag en afgørende rolle. Nogle brugere har unikke behov, og netop derfor er det også muligt at få lavet sine egne, skræddersyede rapporter med InsuBiz BI.

BI værktøjet er afgørende
InsuBiz valgte Microsofts Power BI til de to nye InsuBiz BI-løsninger, som er målrettet henholdsvis virksomheder og kommuner, der forvalter deres egne forsikringer og skader, og forsikringsmæglere. Power BI er en populær og meget anvendt løsning, og med rette, mener Peter, der fortæller, at brugervenligheden er helt i top, både når han opbygger rapportskabelonerne, og endnu mere vigtig, når InsuBiz’ kunder bruger rapporterne. InsuBiz BI giver brugerne en dynamisk og intuitiv fremvisning, hvor de kan gå i dybden med deres data og opnå en værdifuld forretningsforståelse og dermed træffe beslutninger på et mere informeret grundlag.

Peter er også involveret i de rapporter, der findes i basisløsningen, hvor han til stadighed arbejder med at forbedre brugervenligheden. Også her spiller brugernes feedback en afgørende rolle for at kunne maksimere brugervenligheden og dermed værdien af løsningen.

Databasen skal være til at håndtere
De flotte og intuitivt forståelige rapporter starter med, at sikre kvaliteten af data som brugerne registrerer via et brugervenligt interface i InsuBiz databasen.

InsuBiz databasen har en entydig og klar struktur, som gør det muligt at skabe relationer på tværs af data. Peter slutter turen i maskinrummet med:

”Jeg arbejder rigtigt meget sammen med vores database-specialister! De har skabt databasen fra grunden og kan fortælle mig hvad der er muligt og hvad jeg skal være opmærksom på.”